Rad od doma nosi ocean prednosti, kao i hrpu nedostataka – ako se ne organiziramo

Blago tebi, radiš od doma – često mi znaju reći prijatelji, klijenti, bližnji i daljnji. Isto sam mislila i ja, no nakon dvije godine neprestanog rada u ovom formatu “ured od doma”, shvatila sam što sve takav način rada sa sobom nosi, a nosi ocean prednosti, kao i hrpu nedostataka – ako se ne organiziramo. Zato donosim nekoliko preporuka na koje bi svi oni koji rade od doma trebali voditi računa.

Često se rad od doma svodi na tu privilegiju da si krojite radno vrijeme kako vam paše, pa radite u vremenu kada želite i u obimu kojeg želite. Tako možete raditi u pidžami, razgovarati s klijentima na telefon bez frizure i make up-a, a sve iz udobnosti vlastitog doma. Zvuči idealno i u početku će mnogima takva formula i više nego odgovarati, međutim, mnogi će kroz određeni period shvatiti kako se upravo ova formula, gdje su ti ruke otvorene za krojenje radnog vremena kako ti paše, često protegne na “skakutanje” po računalu i dostupnosti na mobitel tijekom cijelog dana i u bilo koje doba dana.

Moja je preporuka iz iskustva slijedeća:

Odredite si radno vrijeme, napravite raspored rada, ujutro, popodne, kako želite – poanta je da svoj rad i dostupnost ograničite vremenski. U tom postavljenom vremenskom periodu budite dostupni klijentima i kolegama i toga se držite. Brzo ćete ih naviknuti na vaše “radno vrijeme”, kao i termine u kojima vas se može dobiti na telefon. Ok, ništa nije uklesano u kamen, pa ako je nešto hitno, uvijek možete odgovoriti na poziv ili email, ali ne da ovo postane rutina i svakodnevica u kojem ste uvijek i non-stop dostupni. Vjerujte mi, ako ne postavite pravila samo ćete se zakopati u vlastitom radu od doma u kojem ćete moći teško odvojiti posao i privatan život, a i vi ćete imati osjećaj kako stalno radite i kako vas svi rastežu kao žvakaću gumu. Vjerujte mi, osjećaj nikako nije dobar! Neće vam donijeti niti veće prihode, niti više klijenata, samo će vas rasturiti do te mjere da ćete se teško vratiti u normalu. Budimo realni, na neodgovoreni poziv uvijek se možete javiti kasnije, kao i odgovoriti na email ili poruku.

Evo kako ja radim i što radim: Za klijente vodim društvene mreže kao i što za klijente vodim web tj. pišem sadržaje za portale. Uz to, imam i svoj posao, a to je prodaja knjiga, komunikacija sa svojim klijentima i čitateljima. Za laptopom sam svaki dan 6 sati, ujutro ili popodne (imam raspored), radim i jedan dan za vikend – kada sam dostupna na mobitel i email, a jedan dan sam slobodna i isključena od svega. U početku svog “rada od doma” znala sam presjediti po cijeli dan za laptopom odgovarajući na mailove, upite… Često se znalo dogoditi da po nekoliko dana ne izvirim nos iz kuće. Što sam time dobila? Samo nervozu i vlastito nezadovoljstvo! Presložila sam se zbog sebe i vlastitog zdravlja jer sam uvidjela kako je postojeća savršena formula preloša za mene i da ne želim biti dostupna 0-24 jer imam i privatan život. Slažete se? Dakle, radno vrijeme je ključno 🙂

Drugo, naviknute ukućane i obitelj na svoje radno vrijeme i raspored u kojem radite kao da ste negdje drugdje, na nekoj drugoj lokaciji, a ne doma! To im u startu dajte do znanja. Zašto? Pa zato što će od vas očekivati, kada već radite od doma i doma ste, logično stignete obaviti sve ostale kućne obaveze i poslove: izvesti psa u šetnju, skuhati ručak, okačiti veš da se suši, skoknuti do trgovine i obaviti nabavku, s djecom napisati zadaću, otići od točke A do točke B obaviti nešto za nekog iz obitelji itd., itd.

Mnogima koji rade od doma se upravo ovo događa pa se ubrzo taj rad od doma pretvori u to da postanete dežurni potrčko! Nekada ćete moći obaviti neke stvari ako u tijeku dana imate rupu, slobodni trenutak, no što će se dogoditi ako to postane pravilo u vašem danu / tjednu? Pa, raspast ćete se na komadiće! Postavite pravilo da i vaši ukućani, kao i obitelj i prijatelji poštuju  vaš “rad od doma”,  da vas prije nego nešto isplaniraju pitaju ako to možete ili stignete obaviti u toku vašeg radnog vremena, kao i da budu spremni prihvatiti činjenicu da radite i da ćete to obaviti  u periodu nakon što završite sa poslom.

Vjerujte mi, vaši najbliži će brzo početi prihvaćati postavljena pravila i na taj način također planirati svoje obaveze, a ne prepustiti uvjerenju kako ćete sve to vi stići odraditi jer radite od doma! Ako tu popustite brzo će se svi oko vas naviknuti da sve obaveze rješavate vi jer ste stalno kod kuće. Nikada nemojte zaboraviti da i vi radite kao i vaši ukućani, obitelj i prijatelji! Bez obzira što niste udaljeni od vlastitog doma i vi isto radite, zarađujete plaću i imate obaveze koje morate odraditi u toku svog radnog vremena kao što moraju i oni! Kako oni koji rade u nekom sustavu, firmi, trgovini, uredu…, ne mogu u toku svog radnog dana obavljati druge stvari mimo onog što rade, ne možete niti vi. Vrlo jednostavno i fer, zar ne?

I vjerujte mi, napraviti ćete pošteni balans što se tiče kućanskih obveza. I opet ćete puno toga stići obaviti nakon svog radnog vremena, ali uz fer dogovor i korektan odnos sa svima.

Kada sam počela raditi od doma znala sam, paralelno dok radim, obaviti i sve što treba po kući. Iskreno, trpio je posao, pa bi se nakon obavljenog posla po kući vraćala ponovno za laptop i klijente. Vraćamo se na prvi primjer i začarani krug. Radite po cijeli dan i nemate slobodnog vremena. Ovako se lovim kućanskih obaveza nakon što zaklopim laptop. Sve stignem 😊

Također, jako je važno da si u svome domu napravite kutak za rad, svoj maleni ured. Dovoljno je u stanu odvojiti dio gdje provodite radno vrijeme i gdje je „vaše mjesto“ i „vaš prostor“. Zaista vam ne treba puno. Recimo, stvorila  sam svoje mjesto u predjelu stana gdje sam odvojena od ukućana. Odabrala sam prošireni dio između dvije sobe, udaljen od kuhinje i dnevnog boravka, a opet prostor gdje imam puno dnevnog svjetla, odnosno ako radim popodne – rasvjete! Tu su mi i svi potrebni priključci za laptop, printer i sve ostalo. Eto, tu sam stvorila svoj miran kutak, maleni ured u kojem imam sve na dohvat ruke i sve što mi je potrebno za rad. Kada sjednem za svoj stol i na svoje „radno mjesto“ zaista se osjećam kao da sam u uredu.

Kada sam počela raditi od doma, radila sam iz blagovaonice, tj. papire, laptop i sve ostalo sam svaki dan rastezala po tom stolu i prostoru koji se kasnije za mene nije pokazao dobar. Nisam imala svoj mir niti koncentraciju, to je prostor u kojem se uvijek netko mota, a i to seljenje svaki dan s laptopom i papirima mi je postalo urnebesno stresno! Ovako imam svoje mjesto za rad i sve mi je na tome mjestu! Ništa ne diram, ništa ne mičem, znam gdje mi što stoji u mom malom kućnom uredu! Pun pogodak i super osjećaj!

Treće, mnogi koji rade od doma rade u pidžami, bez da su sređeni, obučeni, našminkani itd. Ovo i nije toliko bitno vizualno u čemu ćete biti dok radite, koliko je u stvari bitan vaš osjećaj! Nemojte se zapustiti zbog toga što radite od doma! Ja se ujutro dižem barem sat ranije prije početka rada i obavim sve što je potrebno, presvučem se iz pidžame u trenerku, tajice ili nešto udobno, počešljam se, vežem kosu, sredim lice, stavim maskaru i osjećam se baš dobro! Ako treba,  prije posla odvedem i psića u kratku šetnju i dam mu jesti. Sve to mogu obaviti ako se dignem samo sat vremena prije početka rada. Uvijek startam s poslom točno u svoje radno vrijeme, pijem kavu za svojim radnim stolom dok češljam emailov-e i ostale informacije. Ponašam se kao da sam u uredu i na poslu, jer moj posao to i je! Zarađujem svoju plaću, radim ozbiljne stvari s ozbiljnim ljudima, klijentima, poslovnim partnerima.

Sve ovo navedeno daje mi osobno zadovoljstvo i dobar osjećaj da cijenim svoj rad od doma pa samim time ga cijene i oni ljudi koji me okružuju i s kojima surađujem. Također, moj posao ima i izlazaka na poslovne sastanke, snimanja TV i radijske emisije – sve je to prilagođeno mom rasporedu kojeg dogovaram s ljudima s kojima surađujem. I ide vrlo lako i lijepo, bilo mi je teško to postaviti, ali kada sam postavila temelje, kasnije se sve slagalo samo od sebe!

Često me znaju pitati kako sve stignem – a moj odgovor je da je stvar u postavkama u glavi kao i u prihvaćanju sebe, svog načina rada i poštivanja svog radnog i privatnog vremena. Jer, kako se postavite tako vam bude! Kako si organizirate vrijeme, tako plivate u radnom danu, tjednu, mjesecu, životu… Ljudi će vas rastezati onoliko koliko im dopustite, zato je potrebno postaviti granice. Olakšati ćete sebi, ali i ostalima, jer bez granica sve je dozvoljeno, zar ne?

Rad od doma zaista ima more svojih prednosti. Puno toga možete stići ako radite od doma, samo je potrebno voditi računa da ne zaglibite u vlastitoj komociji i time se zakopate do te mjere pa ne znate što vam glavu nosi: posao ili privatan život. Vodite računa da se u svemu ovome ne pogubite! Iskoristite sve blagodati koje ima rad od kuće u svoju korist i u korist svoje obitelji, postavite mala pravila i granice kako biste uživali u tome što gradite kao i karijeri koju stvarate! Sretno vam!

Autorica teksta: Ivana Grabar